Det händer mycket positivt!

Kompetensdag

Vi har nyligen haft en givande Kompetensdag tillsammans med personalen. Vi startade morgonen med hälsa och rörelse – därefter åt vi en god frukost tillsammans. Under förmiddagen hade vi en inspirationsföreläsning av SPSM- Specialpedagogiska skolmyndigheten, som gick igenom nya hjälpmedel för anpassningar för barn i behov av särskilt stöd. Vi tittade på och diskuterade appar som ger oss möjlighet till skrivstöd, stavning, talsyntes och tal till text. Vi kom även in på diskussioner om vad det innebär att läsa med öronen och att skriva med munnen. Vi tycker att det är mycket bra att det finns så många hjälpmedel och att de nu för tiden är så användarvänliga och lättillgängliga och för alla elever.

”Lärarna ska följa och bedöma elevernas kunskapsutveckling på ett medvetet och pedagogiskt sätt. Bedömningen hänger samman med undervisningen och ska kartlägga och värdera elevernas kunskaper, återkoppla för lärande, synliggöra praktiska kunskaper och utvärdera undervisningen” – Skolverket.  På eftermiddagen delade vi oss i mindre grupper för att diskutera  matriser. På detta sätt kan vi dela med oss och inspirera varandra. En härlig dela-kultur helt enkelt!  Detta arbeta ska  framöver leda till att skolan blir tydligare  med dokumentation, angående elevernas kunskapsutveckling under sina tre år på högstadiet

Ledningsdag

Barn och utbildningsförvaltningen har haft en ledningsträff på Kreativum i Karlshamn. Kreativum är ett vetenskapscentrum som syftar till att främja vetenskapligt tänkande och naturvetenskapens ställning i samhället. Det var en inspirerande dag med tester av programmerbart lego, kemi för barn i förskolan och visning av deras rymdtema för grundskolans tidigare år.

Under förmiddagen arbetade vi med vårt systematiska kvalitetsarbete – Normer och värden och kunskap och lärande och attitydundersökningen som våra elever i årskurs 8  svarat på. Vi analyserade våra utvecklingsområden, utifrån varje skolområdes resultat i blandade grupper – kollegialt lärande. Detta skapar goda förutsättningar för vår utveckling.

 Nya hemvisten

Eftersom elevantalet på skolan har ökat den senaste tiden, så kommer vi troligtvis att utöka skolan med nya lokaler läsåret 2016/2017. I de nya lokalerna kommer vi att starta en ny hemvist. Vi kommer alltså att få mer plats för eleverna som går på skolan. Vi ser mycket positivt på detta och tror att det kommer att främja goda studieresultat och skapa större studiero.

Eftersom våra sjuor blivit väldigt stora, så kommer vi i samma veva att göra en klass sju till. Eleverna kommer givetvis att vara delaktiga i denna förändring. Vi kommer återkomma med mer information, när politikerna tagit beslut om lokalförändringarna som påverkar Korsavadsskolan.

Korsavadsskolan är med i studien om droger 

Studien kommer att pågå under åren 2016-2019. Syftet är att undersöka om ”Öckerömetoden” fungerar som alkohol- och drogförebyggande metod.

Rent praktiskt innebär studien att Högskolan i Malmö kommer att göra en anonym drogvaneundersökning. Enkäten genomförs i början av höstterminen i klass 7, 8 och 9. Arbetet med detta sköts av doktorander på Högskolan i Malmö, som kommer till skolan och genomför enkäten med alla elever som är närvarande den dagen. Om det skulle visa sig att Öckerömetoden är effektiv erbjuds Simrishamn att implementera den med förtur i kommunen, direkt efter att sista enkäten gjorts. Det kommer att skickas ut ett  informationsbrev till alla elevers vårdnadshavare innan studien påbörjas.

Några lärare går mot nya utmaningar

Inför kommande läsår är det några av våra lärare som lämnar oss för nya uppdrag – vi önskar dem lycka till. Under veckan kommer vi fortsätta med intervjuerna till våra vakanta lärartjänster. Vi har många  kompetenta och bra sökanden på ett flertal av våra tjänster – vilket gör oss oerhört glada.

Mobilfritt under lektionerna

Det förs ständiga och livliga diskussioner på sociala medier om huruvida elever ska få ha sina mobiler på lektionerna eller ej. Det finns såklart olika sätt att se på det och att hantera det. Eftersom vi anser att mobiltelefonerna stör undervisningen, så har ledningen tillsammans med hemvisterna beslutat att vi från och med denna vecka inför mobilfria lektioner fram till sommaren. Detta innebär inte att vi är emot digitala verktyg – tvärtom vi arbetar mycket med digitala verktyg. Vi är en skola med ganska bra utbud av Chromebooks  och iPads, så vi kan ju använda dem, vilket gör att vi inte behöver be eleverna använda sina egna mobiler under lektionstid. Både forskning och  beprövad erfarenheten säger att mobilfria lektioner leder till bättre resultat och gör eleverna bättre.  Vi kommer att utvärdera detta beslut innan sommarlovet.

Nu ser vi framemot en vecka med nya utmaningar!

Vi ses i korridorerna!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s