SETT-konferensen 2013

På Korsavad har vi till hösten en full 1:1-satsning, dvs då har alla våra elever i år 7-9 en egen dator. Datorn och tekniken har dock ingen magisk verkan på lärandet om det inte tillförs en pedagogisk/didaktisk dimension. I skolan kallar vi det IKT-pedagogik. Jobbar man med iPads kanske man hellre vill kalla det “paddagogik”. En del av oss är ganska bra på att använda datorn i undervisningen, en del behöver mer hjälp och input. Till sommaren är vi alla PIM-klara – ett lite steg i rätt riktning. Men vi behöver mer. Vi behöver stärka vår IKT-kompetens och titta på pedagogiska metoder och modeller som utvecklar undervisningen och fördjupar lärandet. Och med “vi” menar vi förstås alla Sveriges lärare, inte bara vi här på Korsavad, eller vi här i Simrishamns Kommun. Skolinspektionens undersökningar 2012 visar att Satsningarna på IT inte används i skolans undervisning i tillräckligt hör utsträckning.

Vi vill framåt – vi vill vara bäst på lärande! Barn- och utbildningsförvaltningen har i vår startat ett övergripande IKT-råd som på sikt ska jobba för att utveckla den digitala utvecklingen. Förra veckan åkte Lotta  och Ingela (Simrislundsskolan) till Stockholm för att delta på Settdagarna 2013 – en mässa och konferens om det moderna lärandet i skolan. Det är bara andra året som SETT arrangeras och våra förväntningar var HÖGA. Och vet ni vad – de infriades med råge! Häng med på en liten titt:

Några föreläsare stack ut alldeles extra. Exempelvis var det otroligt spännande att lyssna på hur Josef Sahlin och Martin Breakken Fernström från Årstaskolan i Stockholm jobbade utifrån SAMR-modellen. Med hjälp av egen blogg från Webbstjärnan har de öppnat upp läradet på metanivå – barnen samarbetar och delar med sig på gemensamma digitala ytor. Deras sida Bibblis imponerade – barnen skriver och ger ut egna böcker! Hur många av våra elever har skrivit böcker som är lånade och lästa 3131 gånger!!??

John Steinberg pratade om “Digital Flow” – att nå det optimala tillståndet för lärande och välmående. Han pratade om skolans paradigmfråga: Vad är det som är omöjligt idag, men som vi skulle vilja göra? …riktig individualisering? …gå från extern motivation till intern motivation? Han pratade också om att digitala verktyg innebär att vi måste tappa kontrollen en aning över vad, hur, när, vem, var, hur länge, med vem…och om vikten av att aldrig någonsin släppa kravnivån. Kvalitet, effekt, samarbete på en kognitiv nivå.

Micke Gunnarsson – mannen bakom bland annat Fredsuppdraget och Varenda unges rätt till mvg – vi skrattade, tänkte efter och berördes. Are we growing or are we growing old? Skulle vi själv vilja gå på våra egna lektioner? Det är vi vuxna och kvaliteten på vårt samspel som sätter atmosfären i skolan. Vilken fantastisk upplevelse – han är grym!

På torsdagen var Daniel Barker den absolut största inspiratören – otroligt! Daniel är lärare i fysik och matematik på Norra Real i Stockholm och han jobbar bland annat med Flipped Classroom och Peer Instruction (think – pair – share). Vi ville läsa fysik efteråt! Och jobba med Flip!

Annars…Joakim Thornström från Ystad, mannen bakom Skolappar och Skolväskan. Kanonsidor! Christian Lundahl om Bedömning för lärande – så otroligt viktigt! Kristina Alexandersson från .se om internettet, digital kompetens, webbstjärnan.

Det finns så otroligt mycket mer att berätta – men det här får räcka för idag. Kanske kan vi knyta någon av föreläsarna till oss här i Simrishamn framöver!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s